Miejskie wydatki, czyli na co idą pieniądze mieszkańców Otwocka?

Wydatki publiczne to temat, który bezsprzecznie interesuje mieszkańców każdego miasta. Rozliczanie urzędów nie ma na celu pokazywania ich rozrzutności, ale służy kontroli tego, w jaki sposób wydatkowane są pieniądze podatników i jaka część poniesionych kosztów wraca do nich w postaci miejskich inwestycji. Tymczasem okazuje się, że większość przeznaczona jest na coraz wyższe wypłaty dla urzędników. Czy takie zestawienie wydatków ma szansę się obronić?

Zestaw pytań do prezydenta Otwocka

Rozliczanie władzy to jeden ze sposobów na egzekwowanie obietnic wyborczych. Jak podaje portal Głos Otwocka, przedstawiciele redakcji zdecydowali się sprawdzić, jak kształtują się wydatki urzędowe. Wystosowali pismo do prezydenta Jarosława Margielskiego, z prośbą o podanie informacji na temat tego, ile osób jest zatrudnianych przez urząd miejski i jakie są ich wynagrodzenia. Odpowiedź okazała się zaskakująca, a wnioski zaczęły nasuwać się same.

Rosnące koszty utrzymania urzędników

Mieszkańcy Otwocka mogą się naprawdę zdziwić, obserwując to, co dzieje się z ich pieniędzmi w urzędzie miejskim. Z danych wynika, że w 2023 roku na podstawie umowy o prace urząd zatrudniał 167 osób. Łączne wydatki na pensje dla tych pracowników wyniosły  9 135 269,69 zł. Dane te zostały porównane z rokiem 2000, kiedy pensje 145 pracowników wyniosły rocznie 747 946,80 zł. Różnica, jak widać, jest kolosalna i niestety trudno tłumaczyć ją inflacją i wyższymi kosztami życia.

Większe kwoty również dla zleceniobiorców

Zwiększone koszty przeznaczone na wynagrodzenia pracowników to nie wszystko. Jak się okazuje, urząd miejski zwiększył również kwoty przeznaczone dla różnych zleceniobiorców. W 2023 roku wydano ponad 500 tys. zł na opłatę zleceń, a to suma o niemal 400 tys. wyższa niż w 2000 roku. W tym przypadku pod uwagę na pewno należy wziąć rosnące koszty zakupu produktów, materiałów oraz szalejącą inflację. Z tych wydatków urząd na pewno mógłby się spokojnie wytłumaczyć. 

Ile pieniędzy kosztuje utrzymanie Urzędu Miasta w Otwocku?

Mieszkańcy nie ukrywają zażenowania kwotami przedstawionymi przez prezydenta miasta. To jednak nie koniec. Wisienką na torcie okazuje się koszt utrzymania Urzędu Miasta Otwock. Ten w 2023 roku wyniósł ponad 22 mln zł. Za takie pieniądze obsługa w urzędzie powinna być świadczeniem premium, tymczasem wielu mieszkańców narzeka, że załatwienie jakiejkolwiek sprawy w urzędzie to droga przez mękę. Horrendalne kwoty dotyczą także samego długu miasta, który aktualnie sięgnął już 62 mln zł. 

Kwoty wydawane przez urząd z roku na rok rosną. Niezależnie od tego, jak kształtuje się inflacja i na co wydawane są pieniądze, miasto nie znajduje w tym temacie żadnych oszczędności. Co na to władze? Głos Otwocka nie uzyskał komentarza przedstawicieli miasta na tak wysokie wydatki. Dług Otwocka rośnie, a podatnikom wcale nie żyje się przecież lepiej. Jaka przyszłość czeka miasta i jego okolice?

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co dzieje się w Otwocku i okolicach, śledź informacje publikowane na portalu Głos Otwocka. Sprawdzaj nie tylko najnowsze wiadomości, ale również dane na temat tego, jakie wydarzenia odbywają się na terenie miasta.