Najpopularniejsze wiadomości i informacje dla miasta Otwock

makro i mikroelementy

Mimo że ludzie potrzebują niewielkiej ilości minerałów, takich jak żelazo, jod, fluor, miedź, cynk, chrom, selen, mangan i molibden, są one niezbędne do utrzymania zdrowia. Te mikroelementy znajdują się w enzymach, hormonach i komórkach organizmu. Ich niedobór może spowodować wiele skutków ubocznych. Na szczęście zapotrzebowanie na te niezbędne mikroelementy można łatwo zaspokoić, jeżeli tylko zadbamy o swoją dietę.

Najważniejsze makro i mikroelementy

Żelazo to składnik potrzebny dla wytwarzania hemoglobiny we krwi. Poza tym jedną z najważniejszych funkcji żelaza jest przenoszenie tlenu z płuc do różnych części ciała. Żelazo jest również obecne w wielu enzymach i jest niezbędne do wzrostu, gojenia się ran, poprawiania funkcji odpornościowych i syntezy DNA. Żelazo możemy dostarczyć z takimi produktami jak wołowina, drób, ryby, mąka sojowa, szpinak i fasola. Istotnym mikroelementem jest jod, ponieważ ma kluczowe znaczenie dla tworzenia hormonów tarczycy T3 (trójjodotyronina) i T4 (tyroksyna). Odpowiednią ilość jodu można uzyskać, spożywając sól jodowaną, owoce morza, jaja i mleko. Dobrze znany ze swojej roli we wzmacnianiu kości i zębów jest fluor, który występuje w organizmie jako fluorek wapnia. Fluor wzmacnia szkliwo zębów, zmniejsza częstość występowania próchnicy i może zapobiegać utracie masy kostnej. Miedź zapobiega z kolei uszkodzeniom komórek poprzez działanie przeciwutleniające i jako składnik wielu enzymów pomaga organizmowi pozyskiwać energię z węglowodanów, białek i tłuszczów. Występuje w wielu produktach spożywczych, w tym w podrobach, czekoladzie, roślinach strączkowych i produktach pełnoziarnistych.

O jakich makro i mikroelementach musimy pamiętać?

Jeżeli chodzi o cynk, to oprócz swojej roli przy produkcji enzymów cynk poprawia funkcje odpornościowe, poprawia krzepliwość krwi, wzmacnia zmysły smaku i zapachu, pomaga utrzymać zdrową skórę oraz wspomaga prawidłowy rozwój dzieci. Możesz uzyskać wystarczającą ilość cynku, regularnie jedząc jajka, owoce morza, czerwone mięso, wzbogacone płatki śniadaniowe i produkty pełnoziarniste. Chrom jest niezbędnym minerałem śladowym, który jest potrzebny do normalnego funkcjonowania insuliny, hormonu kontrolującego poziom cukru we krwi. Jest również potrzebny do metabolizmu węglowodanów, białek i tłuszczy. Selen wraz z witaminą E działa jako przeciwutleniacz, który zapobiega uszkodzeniom komórek, pomaga zapobiegać niektórym nowotworom i jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania tarczycy. Aby mieć pewność, że nasz organizm zawsze otrzymuje wszystkie składniki odżywcze, możemy wybrać w tym celu catering dietetyczny Otwock.