Policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Otwocku ostrzegają przed nowym sposobem oszustwa tzw. „na bankowca”. Jeden z pokrzywdzonych stracił blisko 60 000 złotych. Mężczyzna myślał, że odebrał telefon od pracownika banku i zainstalował na telefonie aplikację do jego zdalnej obsługi, a wtedy oszuści wyczyścili jego konto. W podobny sposób została oszukana mieszkanka powiatu otwockiego, która straciła zaoszczędzone pieniądze w kwocie 1400 złotych. Apelujemy o zachowanie ostrożności w kontaktach telefonicznych z osobami proponującymi świadczenie jakichkolwiek usług finansowych lub bankowych.

W sierpniu bieżącego roku, policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Otwocku otrzymali zgłoszenie w sprawie oszustwa, którego ofiarą padł 28-letni mężczyzna. Z jego relacji wynikało, że odebrał telefon od kobiety, która przedstawiła się jako pracownik banku, w którym miał konto. W trakcie tej rozmowy kobieta poinformowała pokrzywdzonego o próbie włamania na jego rachunek bankowy i dokonania przelewu na kwotę 600 złotych, po czym zaoferowała pomoc przy zabezpieczeniu zgromadzonych środków pieniężnych. Zaniepokojony sytuacją i niczego nieświadomy mężczyzna, zgodnie z podanymi podczas rozmowy instrukcjami, zainstalował na swoim smartfonie aplikację quick support, wierząc, że to jedyny sposób na ochronę jego oszczędności. Nim pokrzywdzony zorientował się, że ta aplikacja dała oszustom pełną kontrolę nad jego telefonem, to jego konto bankowe, na którym posiadał blisko 60 000 złotych, było wyczyszczone do zera. W podobny sposób została oszukana 24-letnia mieszkanka powiatu otwockiego. Oszust, podający się za pracownika banku, poinformował kobietę, że ktoś właśnie próbował wziąć na nią kredyt i przekonał do zainstalowania aplikacji. Następnie po uzyskaniu kodu blik, wypłacił z jej konta pieniądze w kwocie 1400 złotych.

Policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Otwocku prowadzą postępowania w sprawie tych oszustw i apelują o zachowanie szczególnej ostrożności w kontaktach telefonicznych z osobami proponującymi świadczenie jakichkolwiek usług finansowych lub bankowych.

Pamiętajmy, że gdy pracownik banku prosi nas o podanie przez telefon danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej, czy danych kart płatniczy oraz namawia także do instalacji w telefonie dodatkowych aplikacji, to mamy do czynienia z oszustem. W żadnym wypadku nie należy instalować zalecanych aplikacji i podawać kodów.

Każdy, kto otrzyma telefon, rzekomo z banku, w celu instalacji aplikacji typu quick support, powinien jak najszybciej zgłosić ten fakt na policję i poinformować o takiej sytuacji bank, w którym posiada konto.

Bądźmy ostrożni i nie ufajmy podejrzanym telefonom. Pamietajmy, że przestępcy ciągle wymyślają nowe metody, by zdobyć nasze pieniądze. O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast poinformować Policję, korzystając z numeru alarmowego 997 lub 112. Nie obawiajmy się, że alarm może okazać się fałszywy.

mł. asp. Paulina Harabin