Otwock wprowadza bezpłatne autobusy A1 i A2 dla mieszkańców peryferii miasta

3 min czytania
Otwock wprowadza bezpłatne autobusy A1 i A2 dla mieszkańców peryferii miasta


Od sierpnia mieszkańcy Wólki Mlądzkiej, Teklina, Jabłonny i Świerku mogą korzystać z nowych bezpłatnych linii autobusowych A1 i A2. Miasto Otwock zdecydowało się zakończyć współpracę z Zarządem Transportu Miejskiego w Warszawie i samodzielnie przejąć obsługę najbardziej popularnych tras, co przyniesie znaczące oszczędności i wygodę pasażerom.

  • Otwock zmienia zasady darmowej komunikacji i oszczędza pół miliona złotych rocznie
  • Zyskaj wygodę i komfort podróży nowymi liniami A1 oraz A2

Otwock zmienia zasady darmowej komunikacji i oszczędza pół miliona złotych rocznie

Od 1 sierpnia autobusy na liniach L20 i L22, które kursowały na trasie Gmina Wiązowna – Miasto Otwock, znikają z rozkładów ZTM Warszawa. Zastąpią je nowe linie A1 i A2 Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej, które będą całkowicie darmowe dla wszystkich pasażerów. Nie będzie potrzeby posiadania kart mieszkańca ani innych formalności – wystarczy po prostu wsiąść do autobusu.

Bezpłatna Komunikacja Miejska działa w Otwocku już ponad dwa lata i cieszy się rosnącym zainteresowaniem. Do tej pory jednak nie obejmowała terenów bardziej oddalonych od centrum miasta, gdzie kursowały właśnie linie ZTM L20 i L22. Miasto postanowiło to zmienić, by zapewnić wygodniejszy transport także mieszkańcom tych obszarów.

Współpraca z Zarządem Transportu Miejskiego okazała się coraz droższa i mniej elastyczna.

„Koszt tzw. wozokilometra to 9,67 zł i jest nacisk, żeby te stawki zwiększyć do 12 zł. Mamy też informację, że w przyszłym roku może to już być kwota 14 zł. Do tego dochodzi zbyt mały wpływ miasta np. na rozkład jazdy autobusów ZTM, co jest mało korzystne dla mieszkańców”

– tłumaczy Karolina Wojnicz, naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Otwocka.

Prezydent Jarosław Margielski wraz z zespołem rozważał różne opcje, w tym przystąpienie do Związku Powiatowo-Gminnego „Otwockie Przewozy Gminno-Powiatowe”. Jednak ostatecznie zdecydowano się na samodzielne przejęcie obsługi linii L20 i L22 przez miasto.

„Chodzi o to, żeby mieszkańcy Otwocka nie ponosili kosztów transportu z odległych miejscowości tylko dlatego, że autobusy z gmin peryferyjnych przejeżdżają kilka kilometrów przez Otwock, dowożąc swoich mieszkańców np. do SKM-ki”

– wyjaśnia prezydent Jarosław Margielski.

Zyskaj wygodę i komfort podróży nowymi liniami A1 oraz A2

Nowe linie A1 i A2 będą obsługiwane przez firmę PKS Grodzisk Mazowiecki na podstawie umowy podpisanej pod koniec czerwca 2025 roku. Kontrakt obowiązuje do 30 listopada 2027 roku, a stawka za wozokilometr wynosi 7,40 zł brutto – znacznie mniej niż dotychczasowa cena u ZTM Warszawa.

Dzięki temu miasto zaoszczędzi około pół miliona złotych rocznie na utrzymaniu tych tras. Linia A1 kursuje między Otwockiem Orlą a Rzaktą (Gmina Wiązowna), a linia A2 łączy Otwock Orlę z Urzędem Gminy Wiązowna.

Autobusy to niskopodłogowe pojazdy marki Guleryuz Ecoline 12 z 2020 roku produkcji. Wyposażone są w rampy dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, klimatyzację oraz elektroniczne wyświetlacze pokazujące trasę i numer linii. Przystanki pozostają na tych samych lokalizacjach co wcześniej dla linii L20 i L22.

Linie kursują codziennie – od poniedziałku do niedzieli – a na trasie Otwock – Wiązowna jeździ pięć autobusów plus jeden rezerwowy.

„Autobusy linii A1 i A2 są wyjątkowe. Oprócz znanego motywu zielonych sosen upamiętniają wybitne postacie związane z historią Polski i naszego regionu. Zachęcam wszystkich do korzystania z Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej. To wygodne, ekologiczne i… z dobrym klimatem”

– zachęca prezydent Jarosław Margielski.

Dodatkowo warto przypomnieć obecne trasy Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej:

  • linia M1 – Danuty – Orla – Jasna (łącząca Ługi, Kresy i Świder z centrum Otwocka);
  • linia M2 – Mlądz – Orla (łącząca Mlądz z centrum miasta);
  • linia M3 – Śródborów – Orla (łącząca Śródborów z centrum Otwocka);
  • linia M1+M2+M3 – linia weekendowa;
  • linia W1 – Orla – Metro Imielin – Orla (łącząca centrum Otwocka z Warszawą).

Dzięki nowemu rozwiązaniu transport publiczny w Otwocku staje się bardziej dostępny, przyjazny dla pasażerów oraz oszczędny dla miejskiego budżetu.

Na podstawie: UM Otwock

Autor: krystian